Search This Blog

Tuesday, September 30, 2008

Hier woon ik nu, 3111-24 AVENUE

Hier naast een foto van het huis van Steve, ik zit meestal op de bovenverdieping. Huis is van hout zoals alle huizen hier. Als je hard met een deur slaat dan voel je dat door het hele huis. De vloeren bewegen ook als je loopt. En het is allemaal wat gehoriger. Geen massa om het geluid te absorberen. Zo'n woning als dit, vrijstaand, kost hier ca $430000; behoorlijk dus toch nog. Rechts onder zie nog een stukje van mijn nieuwe Jeep.

Monday, September 29, 2008

Wat is er aan de hand?

Ik verbaas mijzelf steeds weer. Jarenlang heb ik geweigerd om een antwoord apparaat in te spreken, vanmiddag ging het zomaar uit de losse pols. Snap er geen moer van. Ik smeet de telefoon er altijd op, op een of andere manier kreeg ik het niet voor elkaar om tegen een bandje, tegenwoordig een zooitje nullen en enen, te praten. Maar goed, zo zie je maar weer wat een drastische move met je doet. En het viel nog mee ook. Zonder te stotteren, ik bedenk net, nog in het Engels ook. Misschien komt het daar wel door. Ben ik over de schaamte heen die je toch altijd een beetje hebt vanwege de rare uitspraak en accent als nieuwkomer. Hoewel ik steeds complimenten krijg over mijn Engels, klinkt het nog steeds raar als ik naar mijzelf luister. But anyways (hier inclusief de s), het gaat goed op het taalfront. Soms denk ik al in het Engels.

Sunday, September 28, 2008

Downhill.....bomen!!!

Vandaag een poging gewaagd om te Downhill Biken op een skihelling ( Rabbit Hill ), waar ze allerlei tracks hebben uitgezet, van groen tot dubbel zwart. Een beetje als een ski piste denk ik. Helaas is dat niets voor mij. Sinds mijn akkefietje met een boom in Frankrijk, en de afschrijving van een fiets, heb ik niet meer de ballen om mij naar beneden te sorten over allerlei smalle paden met van die **** bomen erlangs. Dus Marco ging als een Sissy, ook wel Wimp genoemd hier, naar beneden. Nee dat doen ik niet meer. Heb een heilig ontzag voor bomen gekregen. Ga liever 100 km over de prairie trappen dan dat ik nog een keer zo'n helling af ga. Het enige wat jammer is is het feit dat we deze fietsen niet in mijn jeugd hadden, dan was ik nog wel onvervaard (lees geen ervaring hebbende) naar beneden gestort. Ooit toen ik een jaar of 15 was ben ik eens weken op zoek geweest naar, we ze nu mountain bike banden noemen, om te kunnen monteren op mijn cross fiets met Puch stuur (dubbele stang). Je raadt het al: niet te krijgen. En nu durf ik het niet meer, Downhillen. Helaas.

Saturday, September 27, 2008

Pfffffffoe....

Zo dat is binnen, en deze keer geen enkele fout. Ik was dus klaar na 25 vragen. Cool. Meteen daar mijn kentekenplaat gehaald, want die hoeft alleen aan de achterkant, dan blijft de voorkant tenminste onaangeroerd en mooi. Bijkomend voordeel is dat ze je alleen van achteren kunnen flitsen. Ander voordeel is dat je hier nauwelijks pliesie ziet. Bij wegwerkzaamheden moet je opletten, en terrecht. Nu moet ik nog de roadtest doen. Here is the deal: do the roadtest in 1 year and keep your Dutch Drivers License or apply for a roadtest in the shortest possible term and loose your Dutch Licence. Ik kies dus voor optie 1, het maakt mij niet uit wanneer ik die test moet doen, ik heb nl. weinig zin om mijn NL motorrijbewijs op te geven.

Friday, September 26, 2008

Damn

Ook hier weten ze mij te vinden, mijn "vrienden". Ik dacht dat wordt betalen, maar nu gelukkig nog niet. Ze hadden bericht gekregen van de gemeente dat ik vertrokken ben. Nu moeten er allerlei administratieve zaken worden afgehandeld. Effe door bijten en dan is dat ook weer gedaan. Zoals je kunt zien op de adres sticker blijft het correct weergeven van een buitenlands adres een probleem voor de ICT afdeling. O ja dat is waar ook "Welke ICT afdeling?" "Die er geen verstand van hebben en overal een zooitje van maken". Zelfs een simpele adres sticker wil niet lukken.

Thursday, September 25, 2008

Dutch Bulldog

Het is echt waar, volgens Wikipedia wordt dit ook wel een Dutch Bulldog genoemd. Schoft hoogte net veel meer dan een cm of 25. Het mormel hiernaast heet Mika en hoort bij Steve, mijn landlord. Zo weten jullie dan ook weer. Het beest kan maar moeilijk ademhalen, als ie effe gerend heeft dan hangt zijn tong al op de vloer en vliegen de spetters in het rond. Maar het is best gezellig zo'n beest om je heen. Hij komt steeds bij mij zitten en dat kan zijn baasje niet zo goed hebben. Maar ja ik ben dan ook vreselijk aardig natuurlijk. ;-)

Gezakt!!! :-(

Gaan ze allerlei dingen vragen, wat ik maar gemakshalve de smallprint noem, zoals stopafstand tot een spoorlijn als de lichten knipperen en er een belletje rinkelt, of als je je auto parallel parkeert op een vlakke weg hoeveel mag dan de afstand tot de stoeprand maximaal zijn. Ja daar had ik even geen rekening mee gehouden. Zaterdag maar weer proberen, duur is het gelukkig niet: $17.50 Maar gelukkig heb ik mijn auto wel kunnen verzekeren, moet alleen binnen 30 dagen mijn Alberta Drivers License halen. Dat gaat mij wel lukken denk ik, even goed in de boeken duiken. Maar let op: ik rij in Steve zijn auto, legaal en verzekerd (nagevraagd bij de verzekering van Steve) naar het buro om mijn rijbewijs te halen; leuk he. Ook al zak ik zaterdag weer, dan nog kan ik daar toch mijn kenteken platen meenemen en kan ik a.s. disdag in mijn Jeep Wrangler gaan rijden. Stompzinniger kan het bijna niet. Maar ja, ik vind het best. En dan is het vandaag ook nog mijn trouwdag, 23 jaar. Voor het eerst hebben we dit feit apart "gevierd".

Tuesday, September 23, 2008

Alweer 6 jaar werk!!!

Vandaag op bezoek geweest bij het hoofdkantoor van Waiward Steelfabricators. We zaten een beetje te praten over, uiteraard, het werk. Ik viel bijna van mijn stoel af bij de opmerking "3500 tonnes of steel, only a small project, next year spring there will be a nice one: 26000 tonnes of steel. That is about another 6 years work ensured". Dat is nog eens wat anders dan werk binnen halen en een vooruitzicht te hebben van 2 maanden werk, en dan ging het erg goed economisch gezien. Van alle kanten blijkt dat er zo vreselijk veel werk is hier, dat je je jarenlang moet uitsloven om je buro enigzins leeg te krijgen, lijkt het wel. En dan lijkt het leeg te raken dan ligt daar alweer de volgende joekel van een klus te wachten. Inmiddels heeft M&D zo'n 80000 ton staal in opdracht en besteden ze ca. 55% van het tekenwerk uit aan andere tekenbureaus en zijn er zo'n 4-5 externe ingenieursbureaus aan het werk voor de verbindingen. En het einde is nog niet in zicht volgens de geleerden. Ook Shell en Suncor gaan weer verder uitbreiden met projekten in de oliezanden.

Monday, September 22, 2008

First Edmonton Bike Ride

Afgelopen zondag mijn eerste bike ride in Edmonton gemaakt. Geloof het of niet, je kan hier perfect mountain biken. Langs en rondom de North Saskatchewan River die dwars door Edmonton loopt. Het is een prachtig gebied dat je niet zou verwachten hier. Men zegt dat er 600 km fietspaden langs lopen. Dat moeten we dus maar een gaan onderzoeken. En ja uiteraard ben ik weer eens op mijn plaat gegaan (niemand heeft het gezien :-) ), echter na mijn ervaringen met een boom in Frankrijk ben ik een stuk voorzichtiger geworden. Wil niet nog eens een fiets afschrijven, in het gunstigste geval. Op de foto van links naar rechts mijn collegas Mark, Kelly en Al; achter de camera staat Joe (dat je het maar even weet). Fietsen hier in de stad is even wennen, op de weg fietsen is zo saai dus nemen ze alle trappen, stoepen en dergelijke maar even mee in de fietstocht en het verbazingwekkende is dat alle voetgangers netjes aan de kant gaan en je nog vriendelijk en lachend gedag zeggen als er zo'n stel dwazen voorbij komt, terwijl ik het niet zo netjes vind dat je op de stoep fietst en allerlei rare capriolen uithaalt; uiteraard reed ondergetekende netjes op de weg, waar het hoort. Aan het einde van de rit, ca 2 uur fietsen, was ik echt compleet kapot van dat heuveltje op en heuveltje af. Moet weer conditie gaan opbouwen. Volgende week zondag gaan we op een skihelling fietsen/afdalen. Dat is de laatste mogelijkheid om te fietsen, want het winter(!!!)seizoen komt er aan. :-)

Dit is hem geworden, Jeep Wrangler Sahara 3.8

Dit is hem dan, Jeep Wrangler Sahara 3.8 Automatic in Jeep Green Metalic. Heb een ongelovelijke korting van $9000 gekregen, voor het eerst van mijn leven is mij dat ook eens gelukt. Nieuwprijs $33825 voor $25500, dat is toch mooi niet. Dat is in EURO's ongeveer 17000, in Nederland doet dit ding ca EURO 53000. Onhaalbaar dus voor mij. Prijs is dus bijna 1/3, nu pas realiseer ik mij hoe goedkoop dit ding is. Goede deal gesloten. Echter ik kan hem nog niet verzekeren, dus hij blijft nog een paar weken bij de dealer staan, helaas. Donderdag de 25e ga ik op voor mijn theorie examen, ben benieuwd.

Thursday, September 18, 2008

Gaat dit hem worden? (Voorlopig)

Ga zaterdag a.s. op autojacht. Heb besloten toch maar voor een nieuwe te gaan, in de hoop dat ik hem kan financieren. Duur is dat niet, de getoonde kost ca. $375 per maand (48 mnd lease of 72 mnd buy). Dus dat valt wel mee. Het vervolg komt a.s. zaterdag. De truck (Dodge RAM 1500) komt er volgend jaar als Joke, Joost en Emma hier ook zijn, zal wel moeten want je hebt hier echt een auto nodig.
12:55 - net terug van 1e proefrit, rijdt geweldig en is een stuk groter als ik dacht. Het is net een soort transformer, alles kan er af en dan is het nog steeds een gave car. En dat voor $398 per maand. Er is echter 1 probleem, ik kan hem alleen verzekeren als ik een Alberta Driverslicense heb. Die moet ik dus volgende week gaan halen. :-)
17:10 - die tweede dealer was en is dus helemaal niks. Echt zo'n autoverkoop tent die een een deal door je strot probeert te douwen, lukt dus niet bij mij en de koop daar gaat sowieso dus niet door. Eikels. Of ik alvast maar een down payment wilde doen, om de auto te reserveren; ik moet mijn rijbewijs nog halen, dan kunnen we hem niet meer verkopen zeiden ze nog. Was er met 30 min pleite. Dwazen.

Tuesday, September 16, 2008

A really sad day, no more Pink Floyd

Pink Floyd's Richard Wright dies at 65. Gelukkig voor mij heb ik hem nog 1x live kunnen horen en zien op 19 maart 2006, tijdens de "On An Island" tour van David Gilmour. Hij heeft een paar prachtige nummers nagelaten, Us And Them, Echoes o.a. Maybe we meet at the dark side of the moon.

What? No Gas?

Begin zo langzamerhand ingeburgerd te raken, SIN number definitief, Credit Card (wat moet je zonder hier) en en rekening bij TD Canada Trust Bank. Heb nog geen credit rating, snap ook nog niet hoe je die moet opbouwen. Van verschillende kanten het advies gekregen om bij de aankoop van een auto een aanbetaling te doen en de rest te laten financieren, dat zou goed zijn voor je credit rating. We zullen het allemaal geen meemaken. Afgelopen zondag een beetje rond gereden rondom Edmonton, toch zo'n 200 km gereden. Dan merk je pas hoe groot een weids het hier is. Van Edmonton naar Jasper is het ca. 350 km. Dat rijden ze gewoon even op en neer in een weekeinde, zonder met de ogen te knipperen, en dat terwijl de benzine hier inmiddels toch ook al $1.37 (ca 90 euro cent) is, New Foundland zelfs $1.66 :-) En die benzinetanken zijn hier behoorlijk groot. Maandag stond er een foto in krant "What? no gas?" En ik maar zo'n joekel van een truck willen hebben, ga mij toch nog maar eens achter mijn oor krabben. Op het werk is het nog niet zo druk, maar dat zal wel de stilte voor de storm zijn denk ik. Moet nog een hoop procedures te weten zien te komen. Ze laten je een beetje zwemmen, dat is wel OK dan leer je het snelst. Wellicht ga ik volgende week op voor mijn rijbewijs.

Wednesday, September 10, 2008

First days

Zo de eerste 3 dagen zitten erop. Ik moet mij aanpassen aan Steve, inmiddels een collega bij wie ik een kamer huur, en hij begint al om 7 uur 's ochtends en ik ook dus, dan zij we om 17:00 al weer thuis en toch 9 uur gewerkt. Maak nu dus al overuren. Het is een relaxte werkomgeving, but the job needs to be done. De procedures die een projekt doorloopt zijn nogal wat anders dan ik gewend ben. Eerst het model opbouwen, dan checken, vervolgens verbindingen maken, dan weer checken, en make the drawings shopready for approval. Alles bij elkaar een langer proces.
De taal gaat ook goed, soms denk ik al in het Engels; dat gaat dus de goede kant op. Alhoewel ik soms ook vreselijk over mijn eigen tong kan struikelen. Ik heb het gevoel dat mijn uitspraak met de dag beter wordt.
Binnenkort ga ik met Anke, die voor mij naar een geschikt huis aan het zoeken is, kijken bij een gloednieuwe woning in Leduc, iets ten zuiden van Edmonton. Iets van 30 min. rijden dus dat is OK.

Thursday, September 4, 2008

Work Permit

Om 12:11, 2 september 2008, Nederlandse bodem verlaten, om 15:53 Europese bodem verlaten en om 17:22. nog steeds 2 september 2008, touch down in Canada (alles in lokale tijden). Helaas moest ik bij de immigratie afdeling lang wachten, het was er druk met Indiers. helaas voor hen ging het niet lukken, wat mij toch enigzins zenuwachtig maakte. Die immigratie officers kijken gemeen, zijn niet vriendelijk in het begin; echter al je je zaakjes op orde hebt dan is er geen vuiltje aan de lucht. Ik was er in 5 minuten doorheen en had mijn work permit op zak. Ik werd opgewacht door Anke die mij bij de Villa Maria bracht alwaar Maria klaarsond met soep, toast en koffie. Inmiddels heb ik mij Social Insurance Number, Alberta Health Care Card, een Bank account en een Canadase credit kaart. Vandaag ga ik bij een huis kijken wat ik kan gaan huren met een optie tot kopen, dit alles weer dankzij Jutta. Alles gaat van een behoorlijk leien dakje tot nu toe. Heb alleen wat problemen om het tijdsverschil weg te werken, vannacht om 4 uur wakker geworden.