Search This Blog

Saturday, February 14, 2009

Canadian bottle disposal

Vandaag zijn we naar het flessen inlever depot geweest. Dit gaat niet zoals in Nederland, in de winkel. Er zijn aparte locaties voor ingericht verspreidt over de hele stad. Wij dachten aardig wat plastic flessen en kartonnen pakken te hebben. Toen we daar binnen kwamen stonden er mensen met wel 7 vuilniszakken vol met flessen. Hier in Canada heb je voor zowet elk soort afval een aparte zak, zo ook voor de recycleerbare flessen, een lichtblauwe doorzichtige zak. Voor het oud papier heb je weer een aparte donkerblauwe plastic door met het recycle logo erop; deze kan je gewoon elke week bij de vuilnis zetten. Het wordt dan door de vuilnisman gescheiden. Best makkelijk dus. Maar goed, al je flessen worden op een hoop gegooid in een bak en meteen door iemand gesorteerd; tegelijkertijd telt deze persoon ook nog de flessen en kartonnen pakken per soort. Of hij het goed gedaan heeft weet ik niet. We kregen $10 terug. Praten doen ze niet met je want dan zijn ze de tel kwijt. En als je zeven zakken te doen hebt dat moet je wel je aandacht erbij houden, denk ik zo. Voor ons stond iemand die $110 terug kreeg, die had dus een zak of 20 daar gedeponeerd. Kennelijk is dat een klusje wat je op zaterdag doet, want het was er behoorlijk druk. Toen wij hier op vakantie waren in 2006 had ik als een eens een truck gezien die helemaal afgeladen was met plastic flessen, en de eigenaar was aan het zoeken in de vuilnisbakken. Ik vroeg mij toen af waarom; nu weet ik dat je er dus best een aardig bedrag mee kunt ophalen. Het geld ligt op straat zeggen ze wel eens. Als het mis gaat kan ik dat ook altijd nog gaan doen. De truck heb ik al.

2 comments:

Anonymous said...

dus flink drinken levert wat op ... dat nodigt uit voor een borrel!

Luuc

Anonymous said...

Hey Marco,

In Houten wordt ook al 2 jaar allerlei plastic opgehaald door de gemeente. Gewoon in speciale vuilniszakken aan de weg zetten. Helaas krijg je er niks voor maar wel goed.

gr,
Gregor