Search This Blog

Friday, February 27, 2009

Exactly, absolutely

Deze 2 woorden doorspekken het Canadeze engels. Ze worden ook zeer geprononceerd uitgesproken. "Absolutely" kwamen wij voor het eerst tegen in British Columbia in 2007 in Manning Park toen wij vroegen of je daar in hoogzomer een kampvuur mocht maken. "Absolutely" was de respons. Wij hebben dat woord nog vaak gebruikt die vakantie. "Fikkie stoken? Absolutely!" Exactly hoor je tientallen keren per dag, met de nadruk op de a. Ook in dat andere woord ligt de nadruk op de a. "Right on" en "There you go" behoren inmiddels ook tot mijn dagelijkse vocabulair. En zo zal ik ongemerkt een heel arsenaal aan uitdrukkingen gebruiken in het dagelijkse engels. Alleen nu ik wat meer Nederlands praat heb ik wel het idee dat de ontwikkeling van het Engels wat minder snel gaat. Wat dat betreft waren de eerste 4 maanden prima. Gewoon in het diepe gesprongen en maar zien of je kunt zwemmen. Gelukkig voor mij heb ik mijn A, B en C zwemdiplomas. Alhoewel ik van de laatste niet helemaal zeker ben.

No comments: