Search This Blog

Monday, December 15, 2008

1 - 3 cm sneeuw?

Het valt mij op dat de weersvoorspelling vaak een aantal cm sneeuw aangeeft hier in Edmonton. Je zou dus denken dat ze hier inmiddels wel door hebben hoe e.e.a. te meten. Echter kijk ik de volgende ochtend naar buiten; gegarandeerd dat er 4-8 cm ligt, zie hiernaast. Hoe kan dit? Ik heb daar een theorietje over. Zo'n 30 jaar geleden is Canada overgaan van het imperial system (pounds, ounces, inch, feet ....) naar het metrische systeem (mm, mtr, kg, liter ...). Nu denk ik dat er een aantal meteorologische Canadese Erwin Krollen zijn die continue de inches sneeuw aangeven in plaats van de corresponderende cm sneeuw. Maar het kan natuurlijk ook zo zijn dat de dikte van de sneeuwlaag gemeten moet worden met een bepaalde compactheid. Wie het weet mag het zeggen.

2 comments:

Joke Oldenburger said...

Dat wordt een witte kerst!!!

Anonymous said...

Er zijn 3 manieren om dit te meten:

1. sneeuw valt en je laat op een m2 een plaat beton vallen van 1 kg, haalt deze weg, pakt een lineaal, meet en je krijgt de waarde cm/kg/m2 compacte dikte.

2. of je gaat naar http://www.knmi.com/samenw/hawa/pdf/Handboek_H06 en maakt je dit 22 pagina dikke PDF document eigen en je weet alles van neerslag in het algemeen.

3. je je wijsvinger in de sneeuw steekt en afmeet hoeveel vingerkootjes je nodig hebt. Bij benadering is een vinderkootje ca 2 cm lang. Dus 3 cm sneeuw zou dan 1 1/2 x 1 vingerkootje zijn.

Ben je een hobbyist dan ga je voor 2, ben je pragmatisch ga je voor 3 en wil je diepgaande wetenschappelijke indruk maken, neem je 1, met de vermelding dat je op deze wijze ook de dikte van ijs kunt meten ware het niet dat een snorkel dan een onmisbaar wetenschappelijk instrument is.

Ik hoop dat ik je zo wat verder op weg bent naar de allesomvattende vraag: hoe meet je de dikte van sneeuw.

groeten, Luuc