Search This Blog

Tuesday, December 23, 2008

Icecrete

Inuit concrete zou je het ook kunnen noemen. Wat is dat nou weer? Well, als het hier in Edmonton gesneewd heeft dan laten ze dat gewoon liggen, ook op de parkeer plaatsen. Na enige tijd wordt die sneeuw een grote ijsmassa, zeker als er ook nog wat ice rain valt, door het heen en weer rijden van autos. Om de gladheid op die parkeerplaatsen, en sommige wegen, tegen te gaan strooien ze er fijn scherp grind op. Dat na een tijdje natuurlijk volledig in het/de ijs/sneeuw wordt gereden, wat voor mij dan weer op een soort beton lijkt; icecrete vond ik wel een aardige benaming. Je zou het ook heel grof gebruikt schuurpapier kunnen noemen, want het helpt wel maar niet erg veel. Nu heb ik wel gemerkt dat er op de busroutes toch wel enigzins gestrooid wordt, dit in tegenstelling tot eerder hier vermelde berichten, echter hier gebruiken ze zand. Dus dat wordt lekker als het straks gaat dooien. Het is hier als eens even boven nul geweest en dan weet je niet wat voor een modderpoel je meemaakt, op de wegen. Toch blijft de Canadees, ook bij -25, zijn auto door de wasstraat heen trekken, ze staan en masse te wachten. Ik heb dat nog niet aangedurfd en ondertussen is het Jeepje gruwelijk smerig. Kom ik bij mijn garage aanrijden als een groot ijsblok. Maar eens even de kat uit de boom kijken hoe dat hier toegaat.

No comments: